اطلس اتنوگرافی اقوام ولایت جوزجان
در بارۀ ما
website counter
تصاویر پانزدهمین سالروز وفات شادروان بیانی
رمضان مبارک
صفحۀ یوتوب ما
صفحۀ فیس بوک ما

اوزبیک تیلی سوزلیگی، نورالله آلتای

بنیاد اجتماعی و فرهنگی بیانی یوتوب

بنیاد بیانی در فیس بوک

استاد ملا تاج محمد سرپلی در یوتوب

استاد ملا تاج محمد سرپلی در فیس بوک

قرآن شریف، اوزبیکی ترجمه بیلن

قرآن شریف، مکمل

قرآن الکریم با ترجمه به چند زبان

اوزبیک تیلیده دینی موعظه‌لر

محبوب القلوب، تربیتی و تفریحی

تصّوف و انسان، شرعی جوزجانی

استاد قاری محمد عظیم عظیمی

انجمن فرهنگی نوایی، ناروی

لغت نامۀ بزرگ دهخدا

تیل و ادبیات، ایشانچ

اوزبیک تیلی، ذکر الله ایشانچ

کونگیل کوزگوسی، فرشته بیگم

موج نور، فرشته بیگم ضیایی

بابر ایزیدن، محمد حلیم یارقین

بابر ایزیدن، دکتور شفیقه یارقین

تورکستان اوغلان لری

اوزبیکی شعرلر، امان الله قویاش

اوزبیکچه شعرلر توپلمی

اوزبیگیم، داکتر فاریابی

یورتداش، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

مونس، آیدین خیری

که پلک، عنایت الله فرهمند

دُر دانه لر، دکتور فیض الله ایماق

یاشلر، اجتماعی و فرهنگی

فاریاب زمین، دولتی فاریابی

توران، آلپ تیمور تورانی

اوزاق یــولــلار، ادبی و فرهنگی

افغانستان تورکلری فدراسیونی

جنوبی تورکستان، اجتماعی

اوزتورک دریچه‌سی

بابر فرهنگی و کلتوری انجمنی

آیدین افغانستان فرهنگی انجمنی

حیات پنجره سیدن، فضل احمد بورگیت

آلتین کَمَلـَک، عبدالله تاشقین

کوموش، کنشکا تورکستانی

سوز، محمد عالم کوهکن

بیلگی هفته‌لیگی

سوز گلشنی، هوشنگ پیگیر

آلتین یپراقلر، محمد کاظم امینی

چیچک لر محضری، ابوالخیرخیری

آق قَیین، نور الله آلتای

ییگیت، اجتماعی و فرهنگی

ایچک اوزر کولگو، اجتماعی

تیگیرمانچی، اسد الله آسیابان

ساغینچ، عارفه امینی

اوزبیک خلق مقال لری

قویاش بیراغی، جمشید ثبات

کونگول یاره‌سی، معصومی

قیزیل قلمپیر، تنقیدی فکرلر

گونش، فرهنگی و اجتماعی

ینگی لیک لر، حفیظ الله فیاض

عـزیـز فـاریـابـلی

فرهنگ ترکمنی راسخ ، آنلاین

نیسایا، شعر و ادب فاریاب

کورش، فرهنگ و اجتماع

آنه یورتیم، فرهنگی و ادبی

شعر و ادب تورکستان

باغبوستان، افغانستان ترکمنلری

آلقیش، تورکچه ادبی و کلتوری

نور قویاش، فرهنگی و اجتماعی

باقیش، همایون خیری

اوزبیگیم، زهره کارگر

تانگ ییلی، آی نور خیری

افعانستان تورک اوقوچیلریمیز

کــــوکـــلـــــم، ثــــنــا

اجتماعی و فرهنگی، فیض الله قرداش

ارمغان، دکتور منان تاشقین

خیال کوله‌گه‌سی، عالم لبیب

داستان لر، قادر مراد

بی بی سی اوزبیکی

جیحون، افغانستان ترکمنلری

افغانستان، دکتور همت فاریابی

تی ری تی افغانستان اوزبیکی

وطنداش نشریه‌سی

ممتاز فیلسوف لر حکمت لری

ضیا ایسته‌گن قلب لر اوچون

انجمن اجتماعی علی سینا

آق گل، سحر نور

آچون، زهرا ایشانچ

صبر درختی، سیوینچ

عروض، زهره کارگر

آلاله های پر پر، داکتر تورانی

تورک اوغلی، ادبی و فرهنگی

اورته آسیا، اجتماعی و مدنی

نشرات تورکان افغانستان

استاد خلیل الله خلیلی

استاد الحاج ایرگش اوچقون

نادر، شعر و ادب

میر حسین مهدوی

رهانه، سخیداد هاتف

الف لام میم، فاطمه روشن

شعر نو، داکتر سمیع حامد

کابل پرس، افغانستان پرس

محیط خیال، رسول راسخ

دوای قلب زخمی، داکتر یلقم

کانون فرهنگی ناصر خسرو بلخی

ابزار های ضروری برای سایت و وبلاگ

کانون فرهنگی میرزا اولوغ بیگ

آپلود تصویر ایمگور

کلیک‌ کنید و فارسی بنویسید

ستاره ها، محمد هارون صدری

الماس تلویزیونی، افغانستان

چادری، دریچۀ قدرت

آلتین فلم، اوزبیکلرنینگ افتخاری

محتشم یوز ییل سریالی

مجموعۀ گل، عبدالله کارگر

تلویزیون های افغانستان آنلاین

من شهر ساعات، بیلمیرم

گلزمین وفا، اشعار سید محمد دروگر

آیدین مالمو مدنی نهادی

باله لر، آیدین مالمو مدنی نهادی

ستار تورک تلویزیونی آنلاین

امیر علیشیر نوایی، مکمل اثرلری

قالب های وبلاگ وطن

قطغنی سایتی، رحیمی

اوز فکر انترنیت صحیفه‌سی

تارنمای پرتو نادری

کتابخانۀ دیجیتالی افغانستان

بویوک تورکستان، حمید اوغلی

برگردان الفبای کریل به الفبای عربی

تورکچه آتلر و تورک تاریخ تدقیقاتی

تمرینات آموزش زبان نارویژی

بازی های عامیانۀ اوزبیکان جوزجان

پیوند های مهم

نـواخـتـن دوتـار از زمــان قـدیـم بدینسو در بـیـن مــردم تـُـرکـمـن مـروج است. الـبـتـه این آلۀ موسیقی جایگاه خـاص را در بـیـن مــردم کسب نـمـوده اسـت. از ایـن سبب دوتـــارنـــوازان بــزرگ و معروف در قسمت استـفـاده و نــوازنـده‌گی افـتـخـار بـزرگ را بـرای مـردم بـخـشـیــده اسـت. دوتـار یک آلۀ موسیقی کلاسیک و قدیمی بوده و در بین مردم تـُرکمن مـروج اسـت که تـوسـط انگشتان نوازنده‌گان بزرگ و معروف نواخته می‌شود. نوازنـده‌گـانـی کـه بـه رمـز هـای هـنـری آن بـلـدیـت کـامل دارند، در محافل بـزرگ با کمپوز های خوب دوتار می‌نـوازنـد و مردم به آواز آن خوب گوش فرا میدهـنـد و تـماشاچیان خود را خوش و... ا

ادامۀ مطلب

این کتاب براساس پروژۀ علمی-پژوهشی «مـرکـز عـلـوم اجـتـمـاعـی» ریـاسـت اکـادمـی علوم جمهوری اسلامـی افـغـانسـتـان در سـال 1386 خـورشـیدی توسط محترم محمد حلیم یارقین تهیه و تألیف گردیده اسـت. مـواد مندرج کتاب برپایۀ کار پژوهشی ساحوی و کتابخانه‌یی آماده شده و در سال 1389شمسی مطابق 2010 میـلادی بـا کـمـک مـالـی «غضـنـفـر بانک» توسط «مؤسسۀ انتشارات خراسان» در (204) صفحه، به قطع رقعی و صحافت مرغوب، با تیراژ 1000 نسخه در کابل به چاپ رسیده است.

در این کتاب، معلومات و اطلاعات درخور و سودمندی در بارۀ اتنوگرافی سه گروه اتنیکی بزرگ ولایت جوزجان (اوزبیک‌ها، تورکمن‌ها و عرب‌ها) فراهم آورده شده است. کتاب از یک پیشگفتار به قلم مؤلف، چهار فصل، نتیجه، فهرست منابع و مآخذ و تصاویر به قرار آتی عبارت است:

پیشگفتار: ص الف-هـ،

فصل یک، معلومات عمومی:

ـ1. موقعیت و مشخصات جغرافیایی و تشکیلات اداری جوزجان: ص1-26،

ـ2. سوابق تاریخی، روند تشکل و انکشاف اتنیکی جوزجان: ص27-50،

3. ساختار اجتماعی: ص51-59،

فصل دوم، گروه اتنیکی اوزبیک ها: ص60-126،

فصل سوم، گروه اتنیکی تورکمن ها: ص127-160،

فصل چهارم، گروه اتنیکی عرب ها: ص161-184،

نتیجه: ص185-187،

منابع و مآخذ: ص188-192،

تصاویر: ص193-204.

باید گفت که در مورد هرسه قوم (اوزبیک، تورکمن و عرب) موضوعات ذیل به گونه جداگانه و مشخص تحقیق و بررسی گردیده است:

ـ1. محلات مسکونی و مشخصات جغرافیایی

ـ2. زبان و لهجه

ـ3. اقتصاد و مشغولیت های تولیدی و حرفوی

ـ4. طرز معیشت

ـ5. طرز لباس

ـ6. چگونگی نظام خانواده گی، خویشاوندی و ...

ـ7. مراسم ویژه هنگام تولد و وفات

ـ8. جشن ها، اعیاد ملی و دینی و میله های عنعنوی

ـ9. فعالیت هنری

ـ10. بازی ها و. سرگرمی ها

ـ11. دین، مذهب و باورهای عامیانه

ـ12. سطح سواد عمومی و تعلیم و تربیه

ـ13. تعدد زوجات و اطفال

ـ14. سنت گرایی و تجدد گرایی

ـ15. سبک معماری و ساختمان منازل

ـ16. چگونگی آمیزش و تفاهم با سایر اتنیک های ساکن در جوزجان

ما در اینجا، پیشگفتار مؤلف را برای مطالعۀ خواننده‌گان ارجمند پیشکش می‌کنیم:

پیشگفتار

به نام خداوند بخشاینده و مهربان

میهن عزیز ما افغانستان یک کشور کثیر الاقوام است. در آن نزدیک به 30 گروه اتنیکی خورد و بزرگ زیست دارند. آنها در ایجاد تاریخ و فرهنگ این سرزمین، حفظ آزادی و تمامیت ارضی آن سهم مشترک داشته اند.

جوزجان از شمار ولایات 34 گانه و باستانی کشور ماست. در این ولایت گروه‌‌های اتنیکی گوناگونی چون: اوزبیک‌ها، تورکمن‌ها، عرب‌ها، پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره¬‌ها، ایماق‌ها و قیزیلباش‌ها به تناسب فیصدی نفوس مختلف زیست دارند.

در ولایت جوزجان مطالعات و تحقیقات اتنوگرافیک بایسته و درخور صورت نگرفته است، ولی در درازای صد سال اخیر شماری از دانشمندان و پژوهشگران خارجی و داخلی در گستره‌‌های گوناگون و در اقوام مختلف این ولایت مطالعات و پژوهش‌هایی را انجام داده اند. این تحقیقات هرچند کافی و گسترده نیست، ولی به جای خود از اهمیت زیاد علمی برخوردار است.

در کار تحقیقات و معرفی خصوصیت‌‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم این ولایت پژوهش‌های دانشمندان را میتوان به دو دسته بخش نمود:

یکی، آن دسته از پژوهش‌ها و آثار است که به طور مستقیم مربوط به حوزه ولایت جوزجان و مردم آن می شود،

دو دیگر، پژوهش‌هایی است که عمومی بوده، ولی معلومات و اشارات زیاد و ارزنده علمی در مورد ولایت جوزجان و باشنده¬گان آن در خود دارد.

با این همه، پژوهش و اثریکه به گونه مستقیم در رابطه به اتنوگرافی جوزجان یا بخش‌هایی از آن باشد، خیلی اندک است.

تورکولوگ سویدنی گوناریارینگ، مستشرقین روسی خانیکوف و خوروشکین، دانشمندان اروپایی لوگوفیت و خانم نانسی، هندی میرعزت الله، تورکی دکتور ذکی ولیدی توغان، اوزبیکستانی پروفیسور بوریبای احمدوف، از افغانستان سید مبشر سلیمان کاسانی، کاندید اکادمسین دکتور محمد یعقوب واحدی، پروفیسور دکتور عنایت‌الله شهرانی، پو‌هاند داکتر جلال¬الدین صدیقی، پوهنمل محمد صالح راسخ ایلدرم، اسدالله ولوالجی، معتمد شینواری، محمد حلیم یارقین، بر‌هان¬الدین نامق، نسیم و عده¬یی دیگر اساساً در مورد تاریخ، جغرافیای تاریخی و اقوام مختلف تورکی افغانستان، از جمله جوزجان پژوهش نموده، در آثار خود معلومات زیاد و دلچسپی در زمینه ارایه کرده اند.

همچنان، گوناریارینک (سویدن)، یاشار کلافت (تورکیه)، خانم ینگه بورگ (آلمان)، سان لیور پی¬یر (اروپایی)، اسدالله سعداله¬یف و شاه محمد حیدر (تاجیکستان)، داکتر عارف عثمان، نریمان عبدالله‌یف، انور اسماعیلوف و ابوسید عبدالله¬یف (اوزبیکستان)، مولوی عبدالرشید جوهری، محمد حلیم یارقین، محمد عمر الیم بیات، محمدیحیی حفیظی، محمد اشرف بیات و محمدكاظم امینی (افغانستان) گستره‌‌های مختلف فرهنگ مردم جوزجان و زبان و لهجه‌‌های تورکی آن، نصرالدین محمد (مصر)، عبدالستار سیرت، سید محمد صدیق گوهری، سید مبشر کاسانی، قاری عبدالرحیم عینی و نسیم در باره عرب‌ها و صالح راسخ ایلدرم، معتمد شینواری، محمدعالم رحمانیار، کاندید اکادمسین محمد ابراهیم عطایی، عبدالمجید توران، و پیغمبرقل دوغن در باره فرهنگ، زبان و ادبیات نوشتاری و شفاهی زبان تورکمن‌ها تحقیقاتی در سطوح مختلف انجام داده، در کتاب، رساله و مقالات خود اطلاعات و معلومات زیاد و در خوری را فراهم آورد‌ه اند.

هر یک از کار‌های مذکور در بخش خود حایز اهمیت و درخور استفاده است، ولی در مجموع آن‌ها را نمیتوان کار سیستماتیک، متودیک و جامع در اتنوگرافی جوزجان دانست. بنابرین، مسأله مطالعات و تحقیقات متودیک و علمی اتنوگرافی در گروه‌‌های اتنیک افغانستان و محلات زیست آنان همیشه به عنوان یک ضرورت علمی برای دانشمندان و پژوهشگران و یک نیاز علمی برای دولت و ارگان‌های مختلف، به ویژه مراکز پژوهشی و برنامه‌ریزی آن بوده است.

ریاست اکادمی علوم افغانستان با نظرداشت این ضرورت، تصمیم به عملی ساختن پروژه تحقیقات اتنوگرافی از گروه‌‌های اتنیک ولایات افغانستان گرفت. در گام نخست با نظرداشت وضع امنیتی کشور و امکانات خود، این کار را در شماری از ولایات کشور روی دست گرفت.

این مهم در ولایت جوزجان که به عهده اینجانب بود، در دو بخش کتابخانه¬یی و ساحوی در مورد سه گروه اتنیكی (اوزبیك‌ها، توركمن‌ها و عرب‌ها) در حد توان و امکانات زمانی، تخنیکی و مادی انجام یافت و پروژه «اطلس گروه‌های اتنیک جوزجان» در گستره‌‌های مشخص شده آماده گردید. اتنوگرافی گروه‌‌های قومی دیگر (تاجیك‌ها، هزاره ‌ها، قیزیلباش‌ها، هلقانی‌ها و ایماق‌ها) بنابر اندك بودن نفوس آنان و اتنیك پشتون‌ها كه قبلاً روی اتنوگرافی آن‌ها كار انجام گرفته بود، عجالتاً صورت نگرفت.

ناگفته پیداست، با نظرداشت گسترده¬گی و کثرت موضوعات مورد پژوهش و تعدد گروه‌های اتنیک ولایت، اجرای چنین كاری در فرصت محدود، با نبود امکانات تخنیکی لازم و به ویژه به شکل انفرادی دور از حد توقع و ایجابات متودیک و علمی مسأله است. با آن هم، اقدام ریاست محترم اکادمی علوم و کار فراز آمده، گامی مغتنم و درخور توجه در این راستا و آغاز نیک و راهگشا برای کار‌های بزرگتر و گسترده تر آتی در این زمینه خواهد بود.

نگارنده هیچگاه به این نظر نیست که کارش کافی و شافی در این عرصه بوده باشد. بلکه هنوز کار‌های بایسته زیاد و گسترده یی، به ویژه ساحوی باید در این عرصه صورت گیرد.

با اغتنام فرصت، اقدام نیک ریاست محترم اکادمی علوم را شادباش گفته، از همکاری‌های ایشان، و نیز مقام محترم ولایت جوزجان و تمام ادارات و ارگان‌های ذیربط آن، نیز از استادان و محصلان محترم مؤسسات تحصیلی جوزجان و شمار زیادی از باشنده¬گان محترم آن ولایت که این قلم را در جریان تحقیقات ساحوی در موارد گوناگون یاری داده اند صمیمانه تشکر و امتنان می نمایم.

بایسته می‌دانم که از دوست ارجمندم جناب محمد یحیی حفیظی جوزجانی که در تمام لحظات پژوهش های ساحوی با من در همه جا گام به گام همراه و همدم بودند و نیز در امر فراهم ساختن زمینه های گفتگو و مصاحبه ها با افراد مختلف با کمال حوصله‌مندی مرا یاری دادند، از صمیم قلب اظهار سپاس و امتنان کنم.

نیز از ریاست محترم «غضنفر بانک» که زمینه چاپ این اثر را فراهم ساختند، قلباً تشکر می‌کنم.

همچنان از محترمان نجیب¬الله نیازی و محمد عبید ظاهر که کار کمپوز كمپیوتری این اثر را به انجام رسانیدند، تشکر و امتنان می‌نمایم. برای این همه دوستان از بارگاه ایزد لایزال سلامتی و موفقیت آرزو می‌کنم.

محمد حلیم یارقین، کابل ـ مكروریان سوم، قوس 1386/2007

وقـتـی بـا خـیـر مـحـمد چــاووش ملاقـات میـکـنـیـد، انسانی حلیم و مـتـواضـع و در عین زمان بـا مـنـاعت و سربلند را در برابر خـود مـی‌بـیـنـیـد. مـنـاعـت نـفـس و غرور مشـروع انـسـانی او در عین فـروتـنـی، از اعـتـمـاد بـه نـفـس و روحـیـۀ بـلند اتکا به خــود و بــاور هــای مـلـی او سر چشمـه می‌گـیـرد. یکجا با این روحیه، پـیـگیری در کـار، عـشـق و عــلاقۀ پــایــان نـاپـذیـر به مـوسیـقـی مـلـی و باور به موفقیت درین ساحه او را از دیـگـران مـتـمـایز می‌سازد. آهـستـه و شمــرده حــرف مــیــزنــد، بــا قـاطـعـیت از فکر و نظر خود دفاع می‌کند، شـوخ طـبـع و بـذلـه‌گــو است، با تبسم و صمیمیت شما را استقبال میکند... ا

هـنـر هـمـانـند شعر و ادبیات تراویدۀ ذوق و استعداد زیبایی شناختی انسان و نماد احساس و انـدیشـه های ظریف و تلطیف شدۀ اوست. انـسان نـه تنـهـا بـا ایـجاد و ابـداع پـدیـده هـای هـنـری ذوق و سلیقۀ زیبایی شـنـاخـتـی خـود را اقـنــاع و رشد مـیـدهـد، بـلـكـه درد ها و نیاز های روانی و حسّی خـود را نیز از راه شنیدن یا دیدن آن تسكین می دهد و بر طرف مـیـكـند. از هـمـیـن رو، تـا انسان بوده و هست، هنر با او هـمـراه است و مانند همه نماد های گونه گون فرهنگ بشری یكجا با نسلهای آدمــی پـویـه تـاریـخ را در نـور دیــده، فـراز و فرود هـای تـحــول و دگـرگـونـــی هــا را پذیرا شده است. ا

سـیـد کـبـیـر کمـال رحـمـتلی استاد غفار کـمـال نـیـنگ اوغلی دیر. سید کبیر نینگ قـولاغــی بـالــه‌لـیـگـیـدن دوتـار نــوالری و کلاسـیـک آهـنـگ‌لـر بیلن تانیش. آته‌سی رحـمـتـلـی اسـتـاد غـفار کمال افغانستان نـیـنـگ مـشـهـور کـلاسیـک خواننده‌لریدن بیری بـولـگن. سـیـد کـبیر ایندی رحمتلی آتـه‌سی نیـنگ ایزینی ایزلب بارماقده دیر. اوزیـنـی ایتـیشیچه: «اوزبیک خلقی نینگ اصل مـوسیقی‌سی دوتار دیر و مین دوتار بـیـلـن ذوقـلـنـه‌مـن. کـلاسـیک موزیک‌لر و فـلـکـلـوریـک قـوشـیقلرنی هم اوقویه‌من. الـبـتـه بـرچـه‌سـیـنـی اوز رحـمـتلی آته‌م، استاد غفار کمال دن اورگه‌نگنمن». سـید کبیر اوزبیکستان‌لیک... ا

ضیاء خواجه منصوری افغانستان‌ده خلق‌لر دوست‌لـیـگـی اوچـون فعال خذمت قیلگن اوسـتـاذ صنعتکارلریدن دیر. او ۱۹۲۰ نچی میـلادی ییلده تاشکند شهریده توغیلدی. بـاشـلـنـغـیچ تعلیمنی توگه‌تیب، موسیقه کـورسـیـنی هم عین شو ییرده توگه‌تدی. بــو کـورسـده دوتـار و سـیـتــار چَلـیشنی اورگـَنـدی. مـیلادی ۱۹۲۹-۱۹۳۰ ییـلـلـرده فـاریـاب، مزارشریف، سونگره کابل‌ده عمر کـیـچـیـردی. صنـعـتـکار افـغـانـسـتــــان‌ده اسـتـقـامـت قـیـلـه‌یـاتگن اوزبیک، ترکمن، تـاجیک، پشتون و هزاره‌لرنینگ، اینیقسه، یـاش‌لـرنـیـنـگ ارداقـلـی صحـبـتــداشی و صـمـیـمـی دوسـتی ایدی. منصوری نینگ افغانستان اوزبیکلری تیلی و... ا

كـیـمـگـه بـاریـب ایـتـه یـن... ایـن ترانه ی زیـبـا را شـاعر گرامی شهباز ایرج ساخته اسـت و فـرهـاد دریـا هـم خـیلی زیبا اجرا كـرده است. زیـبـایـی این آهنگ از دیدگاه مـن دو مسـئلـه ی مهم دارد یكی این كه فـرهـاد دریـا از مــحــدود خــوانـنــده هـای افـغـانـسـتـان اسـت. كـه در اجرای آهنگ هـای اوزبـیكی مشكل لهجه ندارد و ترانه را خـیـلـی بـه زیـبـایی اجرا می كند و حتا فـكـر كـنم شاید شاعر آن حظ ببرد و كیف كـند و زیبایی دیگری كه آهنگ دارد او این است كـه تـرانـه ی اوزبـیـكـی در چـوكـات موسـیـقـی فارسی اجرا شده اون هم در سـاختار آهنگ های فرهاد دریا، و ترانه ی این آهنگ هم خیلی ساده... ا

دانش اندوزی و فـراگـیــری فـنــون ادبی و هـنــری از ســجـایـــای بــرازنــدۀ کسانی مـحـسـوب میگردد که دارای ذوق سلـیـم و صاحب دیـد وسیـع بـاشـنـد. مـردم ادب پـرور انــدخــوی همـانـند دیگر شیفته گان سرود و سخن از روزگاران قدیم تا امروز با ایــن روحــیــه آمــیـزش یـافـته، در پرورش گلبرگ هــای نـفـیـس ادب و هـنـر از خـود سلایق ویــژه یی نشان داده اند. منجمله گــرایـش مـهـر ورزانــۀ شـان در آمـوزش و گسترش هـنـر ظـریف موسیقی کلاسیک (نــوا هــای قــدیـمه به خصوص اوزبیکی) شــایـان یــاد کــرد اسـت. هـنـر دوسـتان در مــحــافــل هـنـری به نوا های روح نواز رامشگران با اشتیاق... ا