قوندوز سوزی‌نینگ کیلیب چیقیشی و لغوی معناسی
در بارۀ ما
website counter
تصاویر پانزدهمین سالروز وفات شادروان بیانی
رمضان مبارک
صفحۀ یوتوب ما
صفحۀ فیس بوک ما

سۉزنینگ تۉغری یازیلیشی: قـونـدوز سـۉزی صـاف تـورکـی سۉز قتلمی‌گه کیرگنی اوچون، بیز اونی قـنـده‌ی اَیتیـلـسـه شـونده‌ی‌لـیگی‌چه تۉلیق یازه‌میز و تیل دستوری شونی طلب ایته‌دی. فارس، عرب و افغان‌لرنینگ تلفظی اۉزبیک تیلی اوچون معیار بۉله آلمه‌یدی. ذاتاً بیز تورکی یا اۉزبیکچه سۉزلر ترکیبی‌ده کیـلـگـن تاووش یا که حرف‌لرنی توشیریب یازیش‌گه حقیمیز یۉق. عکسینچه اۉزبیک تیلی باشقه تیل‌دن آلـگـن سـۉزلـرنـی بوزیب، اۉز تلفظ قاعده‌سی‌گه ماس‌لشتیریش‌گه تۉله حقلی‌دیر. دیمَک، قـُندوز، قـُندز، کــُندز، کـُهـندژ، دیب یازیش اۉزبیک تیلی اوچون مطلقا یات‌دیر. اصلی‌ده «قـونـدوز» شکلی‌ده یازیلـماغی کیره‌ک.

 

قوندوز سۉزی‌نینگ پیدا بۉلیش تاریخی: قـونـدوز سـۉزیـنـی بـوندن تخمین مینگ ییل آلدین ایلک بار مـحـمـود کـاشغـری اۉزی‌نیـنگ «دیوان الغات التُرک» («تورکی سۉزلر تۉپلمی») اثریده قۉلـله‌گن. بو سۉز دیوان‌ده جـای نـامی صفتیده ایمَس بلکه، سوو إیتی (حیوان) معناسی‌ده تۉرت مرتبه ایشله‌تیلگن. جای معناسی‌ده بو سۉزنینگ اینگ کۉپ تیل‌گه آلینیشی، تیموری‌لر دوری‌گه تۉغری کیله‌دی. قوندوز سۉزینی جـای مـعـنـاسـی‌ده نـوایـی اثـرلـریـده هـم اوچره‌ته‌میز. بابر ایسه بو سۉزنی اۉزی‌نینگ معتبر «بابرنامه» سی‌ده ییگیرمه توقوز مراتبه تیل‌گه آله‌دی. باشقه تاریخی منبع‌لرده هم قید قیلینگه‌نینی اعتراف قیلیش لازم.

قوندوز سۉزی‌نینگ معناسی: قـوندوز سـۉزی حـقـیـده چُـقـور ایـتـیـمـالوگیگ تدقیقات‌لر آلیب باریلگن ایمَس. بیراق، شونگه قره‌مَی، بو سۉزگه ایریم جای نام‌لریگه عاید لغت و باشقه سۉزلیک‌لرده تۉخته‌لیب اۉتیلگن. تورلی منبع‌لرده قوئیده‌گی‌چه معنا قیلینگن:

ـ۱. سوو اِیتی (شهوتی‌دن داری تیارلنه‌دیگن، تیریسی قیمت‌بها حیوان). کاشغری

ـ۲. سوسرسیمان‌لر غایه‌سی‌گه منسوب، قیمت‌بها موینه‌لی سوت ایمیزووچی‌لر تورکومی

ـ۳. قوندوز قاش- چرای‌لیک، شهلا کۉزلر

ـ۴. خاتین- قیزلر اسمی. اۉزبیک تیلی‌نینگ ایضاحلی لغتی

ـ۵. قندز (اسم)

ـ۶. بیدستر (سوو قوندوزی)

ـ۷. قسمی شراب

ـ۸. سیاهی شب: صبح فنک (تون‌نینگ بیر بۉله‌گی) پوش را ابر زره در قبا برده کلاه قندز شب را ز تاب. (خاقانی. عبد ۴۲)

ـ۹. نام ولایتی است نزدیک بظلمات مخفف قهندز معرب کهن دز است .

ـ۱۰. قندز قوری: جند بیدستر است که آش بچه‌ها باشد و آن خایه روباه دریایی است و بعضی گویند سگ آبی است چه قندز سگ آبی و قور خایه را گویند.

ـ۱۱. مغلی قندز: اشاره به مغل بچه‌های بی‌مهر و بی‌باک و خونریز و خونخوار باشد. (فرهنگ فارسی آبادیس)

ـ۱۲. قندوز. [ق ُ] (اِ) قندز. (مجالس النفایس) (حاشیۀ برهان چ معین): مولانا قبولی قندوزی است. (مجالس النفایس ص 242). رجوع به قندز شود.

ـ۱۳. کهندژ یا کهن دز( قلعه کهنه)، قندوز- معرب (عربچه‌لشگه‌نی) جای معناسی‌ده. دهخدا و باشقه فارسی منبع‌لرده.

ـ۱۴. افغانستان‌ده بو سۉز بوزیلیب، جای معناسی‌ده «کندوز یا کندز» اۉله‌راق یازیله‌دی.

 

قوندوز سۉزی‌گه بیریله‌یاتگن معنا و اته‌لیش‌لر نیگه تۉغری ایمَس؟ قـونـدوز سۉزی‌گـه اۉزبـیک و تاجیک‌لر تامانیدن یوکله‌نه‌یاتگن معنالر بیزنینگچه تۉغری ایمَس. بولرنی لسانی انالیزلر تاش-ترازوسی‌گه سالیب بۉلمه‌یدی.

ـ سووده یشَب، اۉسه‌یـاتـگـن خـوش بـیـچـیـم حـیـوان‌نـیـنـگ جای آتی‌گه کۉچیشی‌گه منطقی اساس یۉق. بیرینچی‌دن حیوان آتی جای نامی‌گه کۉچمه‌یدی، کۉچگن تقدیرده جای نامینی آلووچی بیران سۉز یا که قۉشیمچه آرقه‌لی افاده‌لنه‌دی. مثلاً: آق تیپه، قاره کمر، شوربلاق، خواجه تامچی و هاکذالر.

إیکّینچی‌دن قوندوز ولایتی‌ده بونده‌ی حیوان حیات کیچیریشی اوچون اقلیم شرایطی و طبیعی محیط موجود ایمَس. قندوزنینگ سوولی ییر بۉلگنی و شو جایده بونده‌ی حیوان‌نی پرورش‌لب کیله‌یاتگه‌نی باشقه تاریخی منبعلرده تصدیقلنمه‌یدی. افغانستان اۉزی سوز سیز، اقلیمی قوروق یورت‌لر سیره‌سی‌گه کیره‌دی.

ـ قوندوزنینگ معناسینی گۉزه‌ل و چرایلی کبی معنالری بیلن هم توشونتیریب، ایضاحلب بۉلمه‌یدی. گرچند صفت‌نینگ آت‌گه کۉچیش خصوصیتی بار ایسه- ده، بو اۉرین‌ده لینگویست اساس کۉرینمه‌یدی.

ـ اینگ مسخره‌سی «کهندژ یا کهن دز» دیر. فارس‌لر ساخته روش‌ده قوندوز سۉزینی شونده‌ی دیب توشونماقده‌لر. قوندوز سۉزینی قندوز یا قندز و یا کندز («کهن+دژ») دیب اۉز نامی‌گه مصادره قیلیش‌نی بیز قطعاً رد ایته‌میز. نیمه اساس‌ده؟

بیرینچی‌دن کهندژ سۉزی‌نینگ توزیلیشی فارسی ایمَس. بو سۉز یوز فایز تورکی یا اۉزبیکچه قورولیش‌گه ایگه. قاعده‌گه کۉره فارس تیلی‌ده آت و صفت بیریکه‌یاتگنده اضافه یا اضافت طلب ایته‌دی. یعنی انیقلاووچی بیلن انیقلَنمیش اۉرته‌سیده «اضافه» اِیشله‌تیلیشی شرط. مثلن، دژِکهن، باغِ سبز، مادرِ مهربان، شبِ تاریک، چشمۀ شفا و هاکذا. اگر بو إیکّی سۉزنی بیز: کهن دژ، سبز باغ، مهربان مادر، تاریک شب شکلی‌ده یازسک فارسی بیریکیش سنه‌لمه‌یدی. اگر شونده‌ی قیلینسه بیلینگ که، بو سۉزلر اۉزبیکچه یسه‌لیب، فارس تیلی‌گه اۉتگن حسابله‌نه‌دی. چنانچه بیز اۉزبیک‌لر هم فارس- دری تیلی‌دن افسوس‌که، سان- سناق‌سیز اضافه‌لی سۉزلرنی قبول قیلگن‌میز. مثلن، برادرِ عزیز، پدرِ بزرگوار، قبله‌گاهِ محترم، مادرِ مهربان، دردِ دل و هاکذا.

اصلی‌ده بونده‌ی اضافه ترکیب‌لر اۉزبیکچه بۉلمَی، اولر اۉزبیک تیلی اوچون مطلقا بیگانه دیر.

کهن دژ (کهن+دژ) سۉزی‌نینگ ایکّینچی قِسمی فارسی سۉز ایمَس. بو فارسی سۉز سنه‌لمه‌یدی. بو حقده بوندن ۱۰۰۰ ییل بورون تورکالوگیه‌نینگ علمی‌نینگ اساسچی‌سی و اینگ بویوک تیل بیلووچی دانشمند محمود کاشغری بو سۉز حقیده شونده‌ی معلومات بیره‌دی:

دِز [=دژ] (فارس‌ها) در معنای قلعه را نیز، از تُرکان گرفته‌اند و آموختند.

تیز ییر téz yer در تُرکی، در معنای «جایگاه بلند، مکان مرتفع» است. دکتر حسین محمّدزاده صدیق (مترجم)، محمود کاشغری «دیوان الغات التُرک» ۴۳۴-۴۳۳ بیت‌لر. مطلب اف ترجمه‌سی‌ده (اۉزبیکچه‌سی) تاشکینت، ۳ جلد، ۳۰۹ بیت.

قوندوز سۉزی‌نینگ معناسی، کیلیب چیقیشی و اونینگ اطرافیده‌گی خیلمه- خیل توشونچه‌لر بیلن سیز عزیزلرنی ته‌نیشتیردیک و اطرافی‌ده به‌تفصیل سۉز یوریتدیک. خوش، اونده «قوندوز» نینگ حقیقی معناسی و ایتمالوگیه قنده‌ی بۉلگن؟

 

قوندوز سۉزی‌نینگ حقیقی معناسی: قـونـدوز سـۉزی جـای مـعـنـاسـی‌ده ۱۳ میلادی عصر منبع و مـتـن‌لـریـده اوچـره‌یـدی. بیراق، ایریم‌لر قوندوزنی اونینچی عصرده کۉرکم بیر شهر صفتی‌ده موجودلیگی تـیـل‌گـه آلـیـنـه‌دی‌لر. حـاضـرگـی قوندوز شهری‌نینگ آلدینگی نامی والولیج یا والوالیز بۉلگن. یا خود، شو تـاریـخـی جـای (ولـوالـیـج) گـه تـوتـش مـنـطـقـه‌ده جایلشگن. ۸-۷ میلادی عصرده قندوز شهری و اونگه تـیـگـیـشلی ییرلر یفتالی‌لر تامانیدن اداره قیلینگن. کۉرینیب توریبتدی‌که، قوندوز شهری‌نینگ نامی شهر صفتیده کهنه تاریخ بیلن بۉیلشی‌دی.

ینه بیر مساله شو که، افغانستان حدودی‌ده تورکی خلق‌لر اینگ کمی ۲۰۰۰ ییل دور سوریب اۉتگن‌لر. اۉزیگه یره‌شه اداره اصولی، تیلی، دینی، سیغینیش‌گه تنگریسی بۉلگن. اۉتمیش اجدالریمیزنینگ مدنی ایزلرینی هر قدم‌ده افغانستان‌ده کۉریش ممکن. شونی هم اونوتمه‌یلیک‌که، شانلی اۉتمیشی‌میز عرب استیلاسی و اعتقادی تأثیری‌ده ییترلی‌چه بولغه‌نگن. اینگ یامانی اۉزیمیز انه شو یازوو و غیر انسانی یۉل-یوروق‌نینگ اجراچی‌سی بۉلیب قالدیک.

امّا، قوندوز مساله‌سی‌گه کیلسک. بو سۉزنینگ ایتیمالوگیه‌سی‌نی انیقلش اوچون تیل‌شناس‌لیک‌ده بیلگیله‌نگن قانون-قاعده‌لری بار. معلوم سۉز ایتیمالوگیگ انالیز قیلینه‌یاتگن‌ده تیل‌نینگ تاووش‌لر نطریه‌سی‌گه بۉی‌سونیشی شرط. بو آسان ایش ایمَس البتّه. بیتّه سۉزنینگ قنده‌ی یره‌لیشینی یا چیقیب کیلیشی‌نی انیقلش اوچون جوده کۉپ پیشـَنه تیری تۉکیش‌گه تۉغری کیله‌دی. اۉشه‌ن‌ده هم، انیقلنگن سۉز تیوره‌گیده‌گی امّا- اگرلر اۉز جایی‌ده توره بیره‌دی. دیماقچیمیزکه، ایتیمالوگیه ساحه اۉته مشکل و مرکّب موضوع حسابلنه‌دی.

بیزنینگچه، قوندودز سۉزی صاف تورکی سۉز دیر. قنده‌ی علمی اساس‌ده و قه‌یسی میتودلوگیه‌گه کۉره، اثبات‌لب بۉله‌دی بو فکرنی؟- دیگن سوال اۉرته چیقیشی ممکن.

قوندوز سۉزی تاریخن ایکّی بۉله‌ک‌دن توزیلگن. بو قِسم‌لر کۉریب تورگه‌نینگیزدیک، (قوند+دوز) شکلی‌ده اۉز ارا بیرکّن. «که» تاووشی چوقور تیل آرقه «ق» تاوشی‌گه المه‌شیب، نتیجه‌ده «کوند+دوز> قوند+دوز» شکلینی آلگن. بیرینچی «کوندز» قِسمیده‌گی لب‌لـَنگن تیل آلدی «او/و» اونلی‌سی «الف» گه المه‌شگن. تورکی تیل‌لرده بو حادثه کوزه‌تیله‌دی. (کوند>کـَند>قند>قوند» کۉرینیشی‌ده ایشله‌تیلگن. «کــَند» سۉزیده‌گی «د»، «ت» گه المه‌شیب، «کنت» یا «کند» شکلینی اۉزیگه آلگن. زمان اۉتیشی بیلن کند<کینت>قند>قوند کۉرینیشی‌گه کیلیب قالگن. حاضرگی «قوند» تاریخاً «کینت» بۉلگن. کینت ایسه، قدیمگی تورکی تیل‌لرده «شهر» معناسینی بیلدیرگن.

دیمک قوندوز سۉزی‌نینگ بیرینچی بۉله‌گی منه بو ترتیب‌ده تاووش المه‌شیشی‌نی باش‌دن کیچیرگن: کــَند+کوند+دوز>کـَند+قوند+دوز> کَند+دوز> کوند+دوز>«قوند+ دوز» اۉله‌راق وجودگه کیلگن. قوندوز سۉزی‌نینگ ایکّینچی بۉله‌گی «دوز» تاریخاً «تیز» بۉلگن. بونده هم «الف» تاوشی «ی» گه اۉتگن. «ت» «د» گه کۉچگن. «تیز» دَور اۉتیشی بیلن «دیز» شکلینی آلگن.

مقاله باشی‌ده اَیتگه‌نیمیزدیک، «تیز یا دیز» قدیمگی تورکی تیل‌لرده تیپه‌لیک، بلندراق ییرنی بیلدیرگن. (محمود کاشغری)

کینت+دز (شهر+ییر=شهر ییر) تیپه‌لیک، بلندلیک‌ده جایلشگن جای و شهر معناسینی بیلدیرگن.

«قوندوز» (قوند+دوز) کــَند+(د) دیز (کینت+دیز) قوندوز یا قندوز حالتی‌گه کیلیب قالگن. دیمَک، قوندوز دیگنی تاریخاً (کینت+دیز) بۉلگن بۉلیب، «کینتیز» یا «کینت+دیز» شهر ییر یا که تیپه‌لیک‌ده جایلشگن شهر معناسینی انگله‌ته‌دی.

یازوچی: ذکرالله ایشانچ توره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیس‌بوک‌ده بولگن سوراق و جواب

 

الماس بیانی بولوت: عـزیـز و حـرمتلى استادیم سلام! امید برچه عايله اعضاسى و دوست‌لر بيلن ساغ و سـلامـت بـولسنـگـيز. مقاله‌نينگ باشدن- اداغی‌گه‌چه اوقيب چيقديم، قولينگيز آغريمه‌سین. مقاله‌ده، نـیـچـه مـوضـوع مـيـنـى قـيـزيـقـتيردى و شو قيزيقتيريش باعث، بير سوال توغيلدى. نیچه کون‌لر دير که، «کهن‌دژ» مسئله‌سی فیس‌بوک‌لرده نمایان بولگن ايدى و اوشبو مقاله‌ده، بو اصطلاح قطعى شکل‌ده رد ايتيلگن. کيلتيريلگن مثاللرگه کوره؛ «قندوز یا کندوز» سوزی «کهن‌دژ» سوزی‌دن کيلیب چیقمَس‌ليگى‌گه دلیل بو دیـر کـه، دری تـيـلـی‌ده «کـهن دژ» ديگن ترکیب بولمه‌گن و بو سوز «دژِ کهن» بوليشى کيره‌ک. همده اوشبو ترکیب نینگ ایکّینچی بوله‌گی تورکی بولیشی‌گه قره‌گنده بو مدعا رد ايتيله‌دی. منه اينـدى عـيـنـى مـدعـا بيـلـن، بـیـر سـوال تـوغـيله‌دی. مقاله‌ده شرح بيريلگن «قندوز» سوزی، «کينت» و «دوز» سوزلريدن ترکیب بولگن ديب اَيتيلگن. حال بو که اوزبيک تيلی و تاریخی متن‌لرده، اوچـره‌يـديـگـان ســــوز تـرکـیبی‌ده- «کينت» سوزی ايکّينچى اورين‌ده کيلگنليگی‌نی کوره‌میز. مثلاً: تاشکينت، چيم کينت، باش کينت، قره‌کينت، بیش کينت و هاکذالر.

بو ييرده قـنـده‌ی «کينت» سوزی بيرينچى اورين‌ده کيلگن ديب سوال توغيله‌دی. يعنى ترکيب‌لرگه کوره، قندوز یا کندوز سوزی- «کينت دوز» اورني‌ده «دوز کينت» بولیشى کيره‌ک ايدى. التماس، شو مسئله‌ده بير آز معلومات بيرسنگيز، خورسند بوله‌من.

 

استاد ایشانچ توره: رحـمـت الـمـاس جـان، حـال- احـوال سۉره‌ب- سـوراق بـیـرگــنـــیـــنـگـیــز اوچــــون. مـهـم بیـر نـقـطـه‌گـه اهـمـیـت بـیـریـب سیـز. بـونـی چوقور توشونتیریش کتّه بیر تحلیلی مقاله‌نی طلب ایته‌دی. هه! مین نه‌فقط «کهندژ» فارسی ایمَس‌لیگی‌نی علمی اساس‌لب بیردیم. بلکه، شو سۉزنینگ اِیکّینچی قِسمی«دژ» بۉله‌گـی هم فارسی بۉلمه‌گنی‌نی توشونتیردیم. بو سۉز صاف تورکی سۉز دیب، کاشغری بابامیزدن تاریخی- علمی دلیل کیلتیردیم. تۉغری اَیته سیز، «قوندوز یا کینت دیز» هم سمرقند یا سـیـمـیـزکـیـنـت، تـاشـکـیـنـت، اۉزکـیـنـت، چـِمـکـینت، باش کینت سۉزلری کبی قۉشیلیشی کیره‌ک ایدی. بیراق، بو اۉرین‌ده استیثنا وجودگـه کیلگن. استثنا هم معلوم تیل قانویتی اساسی‌ده شکلله‌نگن. مذکور مثال‌ده اِیکّی آت باشقه بیر کۉرینیش‌ده اۉز ارا بیریکمه‌گن. نیگه؟

چونکه، قوندوز (کینت و دیز) سۉزلری ایکّی آت یا اسم بۉلیب، سینتکتیک (قۉیشیمچه‌سیز) یۉل بیلن اۉز ارا بـیـریکّـن و تـاریـخـی مـعـنـاسـیـنـی یـوقاتیب، بیر سۉزگه اَیله‌نگن. بونده‌ی قۉشیلیش ایضاحله‌وچی و ایضـاحلـه‌نـمـیـش تـرتـیـبـی‌ده تـوشـونتیریله‌دی. تورکی تیل‌لر جمله‌دن اۉزبیک تیلی‌ده آت‌لر بیریکه‌یاتگن، قۉشیله‌یاتگن‌ده اۉرنـی‌لـری الـمـه‌شـیب توره‌دی. کینت+دیز سۉزی اۉشه پـَیت دیز+کینت شکلی‌ده هم کـیـلـیشی ممکن ایدی. چنانچه، بیک تیمیر، تیمور بیک، دله- دشت، دشت- دله، کل تیپه، تیپه کل، کۉز آیـیـنـه، ایـیـنـه کـۉز، تـاش بـیـتـیـک، بـیـتـیـک تـاش، قـاش قـلـم، قـلم قاش و باشقه‌لر. دیمـَک إیکّی آت بـیـریـکه‌یـاتگن‌ده جایی المه‌شیب کیلیشی هم ممکن. بیرار حاکم، یتکچی شیوه تأتیریده کینت دیز، دیز کینت شـکـلـی‌گـه اۉتـگـن بـۉلـیـشـی احـتـمـال اوزاق ایـمَس. مـذکور شکل معلوم زمان‌ده شو ییرده‌گی یشاووچی‌لر تیلی‌گه اۉنغی و ماس کیلیب استعمال‌ده عامه‌لشگنی‌نی هم انکار قیلیب بۉلمه‌یدی. بیران یتکچی لهجه و کۉپ قۉلـله‌نیش تأثیریده شونده‌ی ایتیلگن دیسک بۉله‌دی. «کینت» هم «دیز» هم اصلی‌ده جای- ییر دیگنی‌دیر.

بوکونگی تیل بیلن اَیتگن‌ده هم قورغان ییر، ییر قورغان طرزی‌ده اَیـتـیـلسـه خطـا بـۉلـمـه‌ی، تـیـل قانونی بوزیلمه‌یدی. ساغ بۉلینگ

صفحۀ فیس بوک ما
استاد ذکر الله ایشانچ توره
نسخۀ پی دی اف این مقاله را از اینجا دریافت کنید
محافل ما را از یوتوب تماشا کنید

قوندوز سوزی نینگ کیلیب چیقیشی

قـونــدوز ســۉزی صــاف تــورکی سۉز قتلمی‌گه کـیـرگـنـی اوچـون، بـیـز اونـی قـنـده‌ی اَیـتـیلسه شـونـده‌ی‌لیگی‌چه تۉلیق یازه‌میز و تیل دستوری شونی طلب ایته‌دی. فارس، عرب و افغان‌لرنینگ تلفظی اۉزبیک تیلی اوچون... ا

سخنی در مورد تکانه خانه

تکانه خانه مـنـطـقـه‌ایـست در غرب شهر سرپل کـه بـه نام گذر تکانه‌خانه مشهور است. این گذر اوزبـیـک‌نشـین است و یکی از محلات مهم شهر سـرپـل بـه شـمـار مـیـرود. در مـیان مردم عادی تکنه‌خانه یا تکنه‌ی‌خانه تلفظ میگردد... ا

چاپ دوم دیوان تورکی نظامی گنجوی

اظهار نظرها و اشارات راجع به مـوجـودیت اشعار تـورکـی حـکـیم نظامی گنجه‌وی از نیمه نخست سـده بیستم کـم و بـیش آغاز گردیده است. این اشــارات و اظـهـار نـظـرهـا کـوتــاه و در مـحـدوده معلومات کتالوگ محقق مصری... ا

اوزبیک اوزی کیم؟

امیرالکلام میر علیشیر نوایی تـوغـیلگنی نـیـنـگ 574 نـچـی یـیـلـلـیـگـی و ظـهـیـرالـدیـن مـحـمـد بـابـرنـیـنگ 532 نـچـی یـیـل تـوغـیـلـگـن کـونیدن طنـطه لی احتفال آرقه لی کابلده نـشانـلــنـدی. انه شو مناسبت بیلن اوتکه زیلگن... ا

اوزبیک تیلی اوتمیش ده قنده ی اته لگن

خـلـق و تـیـلـي‌نـیـنـگ یـاشـي هـر قـچان هم او اَتَـلـه‌یـاتـگـن آت تـاریـخي بیلن اۉلچَنه وېرمه‌یدي. چـونـکـه مـعـین تیل اۉز تاریخي دوامیده بیر قنچه نام بیلن یوریتیلگن بۉلووي ممکن. بونینگ مثالي: حاضرگي اۉزبېک، اۉزبېک تیلي... ا

شرح احوال و زندگانی شادروان تالقانی

نـورالله تـالـقـانی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی مطابق بـه ۱۹۳۹ مـیـلادی در قـریۀ سرای سنگِ شـهـر تـالـقـان (مـرکـز ولایـت تـخـار) در شـمــال افغانستان زاده شد. نام پدرش ملا نعیم، مادرش پرچه، پدرکلانش امام قـُل و... ا

زندگینامۀ شهید عبدالرووف نفیر فاریابی

عبدالرؤوف نفیر فاریابی فرزند مـحمد رسول قلی ارلات مـتـولد به سال 1305 هـ. ش. وی از ملیت اوزبـیک بوده در قریۀ اونجلاد (اونجه ارلات) مربوط ولـسـوالی حـضـرت امـام صاحب ولایت فاریاب در یک خانوادۀ منور دیده به جهان گشود... ا

سخنی در مورد ایلخانی ها

الـقـانی‌ها مردمان زحمتکش، متدین، وطنپرست و شـجـاع انـد و در شهـر سرپل زندگی مینمایند. محل سکونت آنها القانی‌خانه یاد میگردد و دارای دو بـخـش الـقـانـی کلان و القانی خورد است. با انکشاف شهری و تزاید نفوس... ا

بانکنوت های زمان شاه امان الله خان

بـا بـه سـلـطنت رسـيـدن امـان الله خان و حصول اسـتـقلال سياسی از دولت استعماری انگليس، شاه مــذكــور بـا انـديـشه های نوگرايانه و ترقی خـواهـانـه‌اش اقـدامـات گـسـتـرده‌يی را در زمينه عصری سازی گستره‌های... ا

کوه البرز در کجاست؟

کـوه الـبـرزی کـه در اوسـتـا و شــاهـنـامــه از آن نـامـبـرده شـده، نـه در ایـران اسـت و نـه هـم در افـغـانـسـتان، بلکه در نیم قارۀ هند است. اگر به ایـن مـوضـوع علاقـه داشـته باشید این نوشته را بخوانید... ا

یادی از فرزند برومند خلق شادروان بیانی

فـرزنـد بـرومـنـد خـلق اوزبیک شادروان عبدالغفار بـیـانـی پس از مبارزات خستگی ناپذیر طولانی و خـدمـات ارزنــده، در نـتـیـجـهٔ رقـابت نـامشروع و دسـیـسـه آمـیـز دشمنان دوست نما و تضییقات ارتجاع سیاه داخلی ناگزیر شد... ا

عبدالحکیم شرعی جوزجانی

افـغانستانده‌گی اتاقلی انقلابی شاعرلردن بیری عبدالحکیم شرعی جوزجانی دیر. او ۱۹۳۴ ییلی جــوزجـــان ولایـتــیــده‌گــی سـرپـل شـهریده بیر ضـیــالـی عــایــلـه‌ده دنـیــا گــه کـیلگن. بير ييل آلدين افغانستان... ا

اورخون و ینیسی یادگارلیکلری

اورخون - ینیسی یادگارلیکلری

یـنـیـسـی دریـاسـی حـوزه‌سـیـده‌گی رون یازوی یـادگـارلـیـکـلـری اون سکـیـزیـنـچـی عـصـرنـیـنگ بـاشـلریده روس خدمتچیسی «ریمیزوف خبری» و سـونگره سویدن‌لیک صاحب‌منصب «یاگن ستر لینبیرگ» و عالم... ا

موضوع نینگ دوامی

صاحبقران امیر تیمور نینگ وصیتی

یـیـگـیـرمـه یـیتی اولکه نینگ حاکمی بولگن امیر تـیـمـور کـورگـان، اوزی نـیـنـگ مـوفـقیت سِرینی قـویـیـده‌گی اون ایکّی اصل‌گه باغلیق بولگنی‌نی ایـتـیـب، اوغـیـل‌لـریـدن اوشـبو نکته‌لرنی دقت‌گه آلیشلرینی ایسته‌گن ایدی... ا

کتابنامه کتابی نشر دن چیقدی

تـانـیـقـلـی تـحقیقاتچی عالم محمد حلیم یارقین نینگ «کتابنامه» اثری عزیز اۉلکه‌میز افـغـانستان ده، اۉزبـېـک تـیـلیده باسیلیب چیققن کتابلرنینگ کتـالـوگـی (فهرستی) بۉیـیچه بجریلگن بیرینچی علمی ایش و چاپ اېتیلگن کتاب دیر... ا

نوایی اثرلری، لغتلر اولکن خزینه سی

نــوایــی یــره‌تــگــن مـنـظـوم و مـنثور اثرلر، اۉزی نیــنـگ سـۉز بـایـلـگی نقطه نظردن یلغوز اۉزبېک تـیــلــی‌گــیــنـه اېـمـس، بلکه بوتون تورکی تیللر نــوایــی نـیـنـگ اۉز زمـانـیـدن باشلب حاضرگچه، اونده‌گی سۉزلرنینگ ایضاحلش... ا

خیرمحمد چاووش بیلن مصاحبت

استـعـدادلـی قـوشـقـارچـه چـالووچی، سحرلی آوازگـه ایـگـه اشــولـه‌چـی و مـاهـر بـسـتـه‌کـــار خـیـر مـحـمـد چـاووش افـغـانـستان مـوسـیـقـی صـنـعـتـی رواجـیـگـه سلـمـاقلی اولوش قوشگن صـنـعـتـکـار... ا

نوایی و نظامی دو خمسه سرای بزرگ

شیخ الشیوخ و قـطـب الاقطـاب حکیـم ابو محمد الـیـاس بـن یـوسـف بـن زکـی بـن مـؤیـد نظامی گـنـجـوی یـکی از آن ابرمردان دنیای سخن است کـه در مــدت بـیـش از هـشـت و نـیم قرن بعد از وفات وی چشم روزگار... ا

الهی دیدار، نوایی غزلی نینگ شرحی

حـضـرت نـوایـی نـیـنـگ بـو مشهور غزلی حقیده صحبتلَشیشدن اوّل، آتـه-بـابـالریمیز کایناتنی اۉن سـککـیـز مـینگ عالَمدن عبارت، دېب اَنگلَگنـلیک لـریـنـی اېسلَب اۉتیشیمیز جایز. «آشوب» غوغا، توپالان دېگنی... ا

عظیمی، کارمند شایستۀ فرهنگ

از یـکــصــد و پـــانــزدهـمــين سالروز تولد شاعر، خـوشنـویـس، اديـب و کارمند شایستۀ فـرهـنـگ کشور، استاد قاری محـمـد عظیم عظیمی امروز جــمــعــه ۲١ حـمـل ۱۳۹۴ هجری خورشیدی در سرپل باستان تجليل به عمل آمد... ا

شادروان بیانی توغیلگن کونی

هجری 1389 ییل سرطان آیی نینگ 18 نچیسی (مــیــلادی 2010 یـیــل جولای آیی نینگ 9 نچی کونی) سـرپـل شهـریـده‌گی «بیانی اجتماعی و فـرهـنـگـی بـنـیـادی» مـحـوطـه‌سـیده، رحمتلی عبدالغفار بیانی تولدیدن 58 ییل و... ا

مهم ینگلیش گه، کیچیک بیر ایضاح

مـولانــا جــلال الـدیـن مـحـمد بلخی رومی نینگ «مـثـنوی معنوی» اثری جهان ادبیاتی نینگ منگو و پـارلاق اثـرلـریـدن بـیری دیر. بو اثردن حالیگچه، تــورلـی سـویــه و یـۉسـیـنـده‌گی ۱۰۰ دن آرتیق تنقیدی، عامه باب یا... ا

اطلس اتنوگرافی اقوام ولایت جوزجان

این کتاب براساس پروژۀ علمی-پژوهشی «مرکز علـوم اجتماعی» ریاست اکادمی علوم جمهوری اســلامـی افـغانستان در سال 1386 خورشیدی تـوسـط مـحـترم محمد حلیم یارقین تهیه و تألیف گردیده است... ا

حرمتلی وطندوست نی تقدیرلش محفلی

حــرمتـلی محمد الله وطندوست توغیلگن کونی، بـیـانـی اجـتـمـاعـی و فـرهـنـگـی جمغرمه سی تمانیدن نـشانلندی. اوشبو احتفال دنمارک اولکه سـی نـیـنـگ وایـلـه دیـگـن شهـریـده طنطنه لی محفل آرقـه لـی نـشـانـلـنـدی... ا

شصت و پنجمین زادروز محترم وطندوست

از شـصـت و پنـجـمـیـن سـالـروز تـولـد شخـصیت فـرهـنگـی، اجتماعی و سیـاسی کـشور محترم مـحـمـدالله وطـنـدوسـت از جـانـب بنـیـاد بیانی و خانوادۀ وطندوست تجلیل به عمل آمد. درین احتفال که در کشور دنمارک برگزار... ا

شرح احوال و آثار غیاث الدین خواند میر

خــوانـد مـیر مؤرخ بسیار معتبر و پُرکار و نویسنده و شــاعــر خـوب است کــه به تـصـریح خود او در حبـیـب الـسـیـر، دســـــتـــور الـــوزراء و مـکـــارم الاخلاق نــامــش غــیاث الدین فرزند همام الدین مشهور و ملقب به خواند میر است.. ا.

حاجی تریشر باسمه دن چیقدی

تـانــیـقــلــی طنـزچــی یـازووچـیمیز محمد حلیم یارقـیـن نـیـنـگ «حـاجـی تـریـشـر» آتـلی ینه بیر یـنـگـی کـتابی چاپدن چیقدی. «حاجی تریشر»، اوشـبـو یـازووچـی نـیـنـگ نشر اېتیلگن اۉزبېکچه طـنـزلری نینگ یېتینچی کتابی دیر... ا

تورک بیره می و تورک ینگی ییلی نوروز

تـانــیـقــلــی طنـزچــی یـازووچـیمیز محمد حلیم یارقـیـن نـیـنـگ «حـاجـی تـریـشـر» آتـلی ینه بیر یـنـگـی کـتابی چاپدن چیقدی. «حاجی تریشر»، اوشـبـو یـازووچـی نـیـنـگ نشر اېتیلگن اۉزبېکچه طـنـزلری نینگ یېتینچی کتابی دیر... ا